آشفروشان دورهگرد در قم قدیم
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۵۴۳۲
ایسنا/قم یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی در گفتوگویی توضیحاتی در خصوص آشفروشان دورهگرد در قم قدیم ارائه داد.
سید محسن محسنی در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه مشاغل بسیاری از قم که در دوره قاجار فعال بودند در کتابچههای آن دوران به خصوص کتابچه نفوس ذکر شده است، اظهار کرد: آن طور که در این کتابچهها نگارش شده است تحول خاصی در دوران قاجار در مشاغل رخ نداده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: پس از آن که رضا شاه دورۀ نوسازی و جدیدسازی در ایران و ازجمله قم را در حدود 1309 شمسی آغاز کرد، تحولات شغلی نیز در این زمان شدت بیشتری پیدا کرد.
این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه تحولات شغلی میتواند نمایانگر و نشانۀ نوعی از تغییرات در بطن جامعه باشد، مطرح کرد: برای مثال زیاد شدن کنونی مغازههای تهیه غذا و آشپزخانههای عمومی میتواند نشانه و نمایانگر عدم تمایل دختران و زنان به تهیه غذا در خانه یا حضور بیشتر آنان در جامعه تلقی شود.
وی افزود: زیاد شدن غیر متعارف کافه و قهوهخانههای کنونی نیز طی بازه زمانی کوتاه در شهر قم نمایانگر نه تنها تغییر ذایقه یا علاقه به تنوع نوشیدنی یا غذا باشد، بلکه ممکن است به نشانۀ نوعی تغییر رفتار یا به تغییر نگرش اجتماعی در قشر یا اقشاری از جامعه تعبیر شود.
محسنی با اشاره به اینکه آشفروشان دستۀای از دستفروشان قدیم قم بودند، عنوان کرد: هنوز هم ما آشفروشان مغازهدار را درسطح شهر و در مکانهای مختلف به سبک جدید میبینیم اما در این قسمت به آشفروشان دست فروش قدیم میپردازیم.
وی با بیان اینکه مرکز دستفروشان و دورهگردان قدیم قم در قبرستان و یا تقریبا همین کوچه ننه عباس قم بود، خاطرنشان کرد: آشفروشان نیز در همین مکان مستقر بودند.
این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه البته در آن زمانها نیز برخی از آشفروشان دکان داشتند، تصریح کرد: آنها بیشتر آش رشته و جو میفروختند و از معروفترین آنها میتوان از «کَل عبدالله» یاد کرد.
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: آشفروشان دستفروش هرچند دکان نداشتند اما جای استقرارشان همیشه ثابت بوده است.
وی با بیان اینکه پس از جدیدسازی اطراف حرم مطهر بهتدریج آشفروشان از سر قبرستان رفتند، یادآور شد: سه چهار نفر از آنها که گویا هم محل و از قوم و خویشهای کل عبدالله بودن به کوچه مجاور میدان نو که امروزه به کوچۀ خورشتیها معروف است و رسما به نام حایری، هجرت کردند و با گرفتن مغازه و تغییر شغل، چلو خورشتی باز کردند و سپس چلو خورشتیهای دیگر کم کم به آنها پیوستند و امروز یکی از نشانههای هویتی قم به حساب میآید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی آش فروشی دوره گردی مسائل اجتماعی آش فروشان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک میکردند؟
پارک خودرو در حاشیه خیابان اگرچه امروز یک تصویر آشنا برای همه شهروندان است، اما روزگاری در تهران رسم بود که رانندگان خودروهای خود را درست در وسط خیابان پارک کنند.
به گزارش همشهری آنلاین، این تصویر جالب از خیابان سعدی تهران به سمت میدان مخبرالدوله که در دهه ۳۰ ثبت شده است، قوانین شهری متفاوت آن روزگار را نشان میدهد. همان روزها که اگرچه شمار خودروها بسیار کمتر بود، اما رانندگان باید برخلاف قوانین فعلی، خودروهای خود را در وسط خیابان پارک میکنند. موضوعی که اگرچه امروز هم در برخی معابر تهران مشاهده میشود، اما علت آن کمبود جای پارک حاشیهای است.